Wozy WYSOKOPODOGOWE marki JELCZ M11:
  

  • Wozy #601-#636
    W drugiej poowie lat 80. wystpio w Opolu zapotrzebowanie na nowe "solwki" (koczya si bowiem epoka Autosanw H9-35). W tej sytuacji w 1986 r. pojawia si pierwsza, obejmujca 10 sztuk, dostawa wozw Jelcz M11. To pojazdy wdroone do produkcji w 1984 r. i stanowice efekt mariau JZS z Ikarusem. Wszelkie rozwizania techniczne (silnik, skrzynia biegw, podwozie) dostarczyli Wgrzy, Polacy za osadzili na nich "bud" znan z modelu PR110 i dodali tzw. "galanteri" (wyposaenie wntrza, owietlenie itp.). Analizujc oznaczenie modelu szybko mona wysnu wniosek, e litera M to skrt od sowa "miejski" natomiast 11 to dugo autobusu wyraona w metrach. Pierwsze opolskie egzemplarze otrzymay numery taborowe #601 - #610. Warte wyszczeglnienia w tej grupie s wozy "skrajne", czyli #601, ktry na przeomie wiekw XX i XXI przeszed odbudow w Kujawskim Zakadzie Naprawy Samochodw (KZNS) w Solcu Kujawskim, po ktrej zyska nowoczeniejszy wygld i komplet wywietlaczy informacyjnych oraz #610, ktry wyjtkowo szybko, bo ju w 1993 r. zakoczy sub, prawdopodobnie wskutek uszkodze powypadkowych. Kolejna dziesitka "migw" (argonowe okrelenie modelu) pochodzia z rocznika 1987. Byy to wozy o numerach od #611 (ktrego eksploatacja trwaa zaledwie sze lat) do #620. Nastpne partie Jelczw M11 dla Opola byy ju skromniejsze. I tak: 1988 r. - przybywa pi sztuk (#621 - #625), z ktrych warty kilku sw omwienia jest ten ostatni. W 2002 r. zakoczy sub na liniach miejskich, ale nie zosta od razu (jakby si mogo wydawa) skasowany. Jedzi przez kilka lat jako Eurobus (charakterystyczne niebieskie malowanie wzbogacone gwiazdami z flagi UE). Peni wtedy rol mobilnej kawiarenki internetowej w podopolskich wsiach. Nastpnie zaliczy epizod w wiecie sportu (w ramowych latach 2006 - 2008 przewozi pikarzy Odry Opole). Ostatecznie zosta poddany procesowi kasacyjnemu w roku 2013. Z rocznika 1989 pochodziy egzemplarze #626 - #631. Przedstawicieli tej grupy niegdy bardzo czsto mona byo spotka na liniach "literkowych" (szczeglnie "A" i "C") oraz przewozach pracowniczych. Dzi pozostaj po nich tylko archiwalne zdjcia. Ostatnia dostawa (#632 - #636) miaa miejsce w roku 1990. Warto na chwil zatrzyma si przy kazdym z nich. #632 charakteryzowa si nowym przednim zderzakiem tzw. protez, #633 jako jedyny przedstawiciel modelu doczeka si wywietlacza diodowego na cianie czoowej, #634 nalea do elitarnego grona wozw, na ktrych do samego koca ocalao kultowe malowanie to-niebieskie, #635 bdzie zawsze pamitany jako ten, ktry spektakularnie zakoczy "karier" (w roku 2000 zosta skasowany po zderzeniu z lokomotyw na przejedzie kolejowym przy ul. Tysiclecia), a #636 by egzemplarzem odbudowanym swego czasu w KZNS (podobnie jak #601 - z t rnic, e nie otrzyma wywietlaczy elektronicznych). W latach 90. "migi" byy sztandarowymi autobusami opolskiego MZK (kursowao a 36 sztuk!). Trzeba przyzna, e byy to bardzo solidne pojazdy. Dzielnie peniy sub na opolskich ulicach przez 27 lat - 1986-2013.

    #601 Jelcz M11 - Zdjcia
    #602 Jelcz M11 - Zdjcia
    #603 Jelcz M11 - Brak zdj!
    #604 Jelcz M11 - Zdjcia
    #605 Jelcz M11 - Zdjcia
    #606 Jelcz M11 - Zdjcia
    #607 Jelcz M11 - Zdjcia
    #608 Jelcz M11 - Zdjcia
    #609 Jelcz M11 - Zdjcia
    #610 Jelcz M11 - Brak zdj!
    #611 Jelcz M11 - Brak zdj!
    #612 Jelcz M11 - Zdjcia
    #613 Jelcz M11 - Brak zdj!
    #614 Jelcz M11 - Zdjcia
    #615 Jelcz M11 - Zdjcia
    #616 Jelcz M11 - Zdjcia
    #617 Jelcz M11 - Zdjcia
    #618 Jelcz M11 - Zdjcia
    #619 Jelcz M11 - Zdjcia
    #620 Jelcz M11 - Zdjcia
    #621 Jelcz M11 - Zdjcia
    #622 Jelcz M11 - Zdjcia
    #623 Jelcz M11 - Zdjcia
    #624 Jelcz M11 - Zdjcia
    #625 Jelcz M11 - Zdjcia
    #626 Jelcz M11 - Zdjcia
    #627 Jelcz M11 - Zdjcia
    #628 Jelcz M11 - Zdjcia
    #629 Jelcz M11 - Zdjcia
    #630 Jelcz M11 - Zdjcia
    #631 Jelcz M11 - Zdjcia
    #632 Jelcz M11 - Zdjcia
    #633 Jelcz M11 - Zdjcia
    #634 Jelcz M11 - Zdjcia
    #635 Jelcz M11 - Zdjcia
    #636 Jelcz M11 - Zdjcia

    Powrt