Wozy NISKOPODOGOWE, sprowadzane z zagranicy:
  

  • Wozy #250-#261
    Rok 2005 by dla opolskiej komunikacji miejskiej wyjtkowo trudny. Jeli mona by mwi w kontekcie autobusw o zjawisku wysokiej miertelnoci, to wystpio ono wanie wtedy. Nawet zakup omiu nowych Jelczw nie zdoa poprawi sytuacji, bo by zaledwie kropl w morzu potrzeb. Wobec powyszego zdecydowano si na "koo ratunkowe" w postaci wozw uywanych importowanych zza naszej zachodniej granicy. I cho decyzja ta wywoaa kontrowersje wrd mieszkacw miasta, nie sposb zaprzeczy, e w wczesnych warunkach bya suszna, gdy na inne opcje brakowao funduszy, a "lepszy rydz ni nic". Pierwsza partia "uywek" rozpocza sub w MZK w styczniu 2006 roku. Byy to 3 sztuki MAN-w NL202 pochodzce z miasta Ldenscheid i legitymujce si rocznikiem produkcji 1995. Otrzymay numery #250 - #252. Zabieg ten moe wyda si zaskakujcy, jeli wemiemy pod uwag, e poprzedni numer w tym zakresie to #221. Jednak byo to posunicie celowe. W ten sposb wyranie oddzielono autobusy "z drugiej rki" od egzemplarzy z dostaw fabrycznych. Przybye do Opola pojazdy charakteryzoway si przede wszystkim dwiema parami drzwi, co przez pasaerw zostao odebrane negatywnie. Rozwizanie to na pewno zdawao egzamin w Niemczech, ale na polskim gruncie, gdzie ludzie od zawsze byli przyzwyczajeni do swobodnej i moliwie szybkiej wymiany wysiadajcych i wsiadajcych na przystankach, faktycznie okazao si niefortunne. Sam ukad drzwi te jest w tych egzemplarzach ciekawy: pierwsza para to klasyczne skrzyda, natomiast w rodkowym wejciu zastosowano tzw. "odskoki" (drzwi przesuwne). Wntrze omawianych MAN-w charakteryzuje si szerokimi siedziskami (tzw. kanapy), czerwon barw porczy (nowo w Opolu) oraz miejscem na wzki po stronie drzwi (dotychczas standardem bya lokalizacja tzw. "rzeni" naprzeciw wejcia). Wyposaono je w znane ju wczeniej opolanom diodowe wywietlacze Pixel. Kolejna grupa "cudzoziemcw" zadebiutowaa na naszych drogach w marcu 2007 r. Tym razem byo to trio ze znanego kibicom Bundesligi i farmaceutom miasta Leverkussen. Te MAN-y otrzymay w Opolu numery #253 - #255 i zachoway kremowo-czerwone, a wic niemal oryginalne malowanie (zlikwidowano tylko zielony pas w dolnej czci nadwozia). Tym razem obie pary drzwi, a take ukad wntrza s klasyczne. Cech charakterystyczn jest natomiast tapicerka na wewntrzenej stronie burt autobusu. Egzemplarze te pocztkowo korzystay ze swojego pierwotnego systemu informacji pasaerskiej. Jednak niemieckie sterowniki byy trudne w obsudze, wic wymieniono je na znany ju wczeniej sprzt mieleckiej firmy R&G. W padzierniku roku 2007 na ulicach Opola pojawi si wz #256, ktrego mona nazwa "zesacem z Monachium". Do dzi zachowa na sobie niebiesko-czarny schemat malowania nadany mu wanie w stolicy Bawarii. Jego cech charakterystyczn s drzwi odskokowe w obydwu wejciach. Ukad wntrza jest tosamy z wozami z Ldenscheid ("rzenia" po prawej), a siedzenia dla pasaerw to pojedyncze krzeseka obszyte granatow tapicerk. Kolejne autobusy z rynku wtrnego zaczy sw sub w pierwszych miesicach roku 2008. Chodzi o pochodzce z Oldenburga wozy #257 - #259. Dwa pierwsze prezentuj barwy biao-czerwone, natomiast w przypadku #259 zdecydowano si zastpi czerwie kolorem bordowym. Ciekawym przypadkiem jest nastpny egzemplarz, czyli "monachijczyk" o numerze #260. W pocztkowym okresie swego pobytu w Polsce jedzi pod bander prywatnego waciciela z Prszkowa, dopiero stamtd zosta odkupiony przez MZK. Debiut jako pojazd komunikacji miejskiej zaliczy w Opolu 4 maja 2009 r. Wz, ktrego znakami szczeglnymi s rwna linia okien na caej dugoci i wlew paliwa na lewej burcie przez dugi czas obsugiwa zadania powizane z przewozami szkolnymi. Ze wzgldu na nienajlepszy stan techniczny i du awaryjno zosta wycofany z eksploatacji i skasowany w grudniu 2013r.

    Wartym oddzielnego wtku zakupem jest autobus o numerze #261, ktry pojawi si we flocie MZK pod koniec roku 2010. Przez dugi czas by jedynym w gronie "uywek" przedstawicielem trzeciej generacji MAN-a. Pochodzcy z Offenbach am Main pojazd z miejsca zaskarbi sobie sympati tak w TPKM, jak i poza nim. Pasaerowie polubili go za wietn prezencj, no i oczywicie obecno trzecich drzwi za tyln osi, ktrych w autobusach sprowadzanych z Niemiec dotychczas brakowao. Warto wspomnie, e jest mocniejszy od podobnych do niego wizualnie wozw #212 i #213. Pod jego mask ukryto bowiem silnik o mocy 260 KM. Caoci dopeniaj pomaraczowe wywietlacze diodowe. Patrzc na ten egzemplarz nie sposb nie gwizdn z podziwu, bo pomimo 13 lat "na karku" nie odstaje znaczco nawet od najnowszych w Opolu "Lionsw". Jako e pod koniec roku 2014 spon wz #213, spka musiaa jako wyrwna spadek iloci wozw. I tak oto poprzez Centrum Autobusw Uywanych MAN w Sadach, w ramach wikszego sprowadzenia wozw z tzw. norweskiego kontyngentu wozw, do Opola trafi MAN NL263, ale ju z linii Lion's City ktremu nadano numer #262. Kursowanie na ulicach Opola rozpocz 29 kwietnia 2015r., wyjedajc na pierwszego dnia na lini 7.

    #250 MAN NL202 - Zdjcia
    #251 MAN NL202 - Zdjcia
    #252 MAN NL202 - Zdjcia
    #253 MAN NL202 - Zdjcia
    #254 MAN NL202 - Zdjcia
    #255 MAN NL202 - Zdjcia
    #256 MAN NL202 - Zdjcia
    #257 MAN NL202 - Zdjcia
    #258 MAN NL202 - Zdjcia
    #259 MAN NL202 - Zdjcia
    #261 MAN NL263 - Zdjcia
    #262 MAN NL263 Lion's City - Zdjcia

    Powrt