Forum Opolskiej Komunikacji Strona Główna Forum Opolskiej Komunikacji
oraz Towarzystwa Przyjaciół Komunikacji Miejskiej

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Maciek
Czw 14 Lut, 2013 13:38
Wizje rozwoju komunikacyjnego Opola
Autor Wiadomość
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010 10:58   Wizje rozwoju komunikacyjnego Opola

Cytat:
Drogowa rewolucja w Opolu. Co czeka kierowców?

Zmiana organizacji ruchu w centrum, powstanie buspasów, a także węzła przesiadkowego przed dworcem kolejowym. To tylko niektóre pomysły na usprawnienie ruchu w mieśœcie.


Te pomysły znajdują się w analizie systemu komunikacyjnego Opola, którą urząd miasta zlecił wrocławskiej firmie Trako.

Dokument właśœnie trafił do ratusza i jak przyznają urzędnicy, dla wielu kierowców może być dużym zaskoczeniem.

- Nie ma tam pomysłu budowania nowych dróg, czy poszerzania już istniejących - przyznaje Krzysztof Początek, naczelnik ds. europejskich i planowania rozwoju w ratuszu. - Nie ma także postulatów tworzenia kolejnych miejsc parkingowych w śœcisłym centrum. Jest za to śœwieże spojrzenie na układ komunikacyjny miasta, który wcale - tak jak to dzieje się obecnie - nie musi preferować samochodów.

Autorzy dokumentu zatytułowanego "Program usprawnienia systemu transportowego w mieśœcie” zakładają, że w śœcisłym centrum Opola (Stare Miasto) preferowany będzie ruch pieszy i rowerowy.

Stąd np. propozycja aby ulicy Osmańczyka była zamknięta dla ruchu nie tylko latem oraz aby z ronda na placu Wolnośœci nie można już było jechać w stronę Zaodrza.

- Dziśœ przecina ono ulicę Krakowską i powoduje, że spacerujący deptakiem muszą ustępować samochodom - mówi Początek. - Tak nie powinno być, a dodatkowe zmiany w organizacji ruchu w śœcisłym centrum mają zniechęcić kierowców do wjeżdżania w tę cz궜ć miasta.

Te dodatkowe zmiany to m.in. większa ilośœć ulic jednokierunkowych, więcej śœcieżek rowerowych i buspasy (pasy ruchu tylko dla autobusów).

Na te ostatnie od lat alergicznie reagują nie tylko kierowcy samochodów, ale również Miejski Zarząd Dróg. Do tej pory - choć wiele się o buspasach mówiło - żaden nie powstał.

- Tymczasem autorzy analizy wręcz je zalecają - mówi Początek. - Cała ulica Kołłątaja mogłaby być buspasem, a takie miejsca mogą powstać też na ul. Ozimskiej, Niemodlińskiej czy Spychalskiego.

Aby opolanie chcieli porzucić samochód dla autobusów muszą mieć pewnośœć, że dotrą nimi szybciej do pracy w centrum.

Dlatego też kolejnym pomysłem jest powstanie węzła przesiadkowego przed dworcem głównym PKP, gdzie dziśœ jest wielki parking.

- To teren kolejowy, o którego przejęcie zabiega miasto - przyznaje Początek. - Budowa miejsca, gdzie będzie można wprost z pociągu wsiąśœć do miejskiego autobusu opłaci się także kolei.

Cała analiza - wykonana w ramach projektu Via Regio plus, w którym uczestniczy kilkanaśœcie miast z Polski Niemiec i Czech - liczy kilkaset stron. W połowie listopada jej fragmenty powinny być dostępne na stronie internetowej ratusza.

Publiczna dyskusja na temat programu odbędzie się 16 listopada w budynku urzędu przy ulicy Żeromskiego. Start o godzinie 17.00.



Mają ciekawe pomysły, najbardziej mi się podoba, że powstaną buspasy.

Ale zapis, że w niedalekiej przyszłośœci mają powstać dwie linie tramwajowe...
 
     
miet 
Członek TPKM Opole


Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 3153
Skąd: Opole
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010 15:48   

Temat znany od lat i ciągle odgrzewany przed wyborami. Jak wiemy pan Z. jest przeciwnikiem KM, więc ten temat biorę jako taki mały żart bo bus pasy oraz węzeł przesiadkowy przez najbliższe 4 lata nie powstanie.
 
 
     
Opolanin(#451) 


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 1142
Skąd: Opole
Wysłany: Pon 08 Lis, 2010 21:05   

Buspasy: pomysł śœwietny, ale w praktyce nie do zrealizowania u nas. Żeby to działało, musiałby przy każdym buspasie stać na okrągło radiowóz i łupać mandaty i punkty karne bezlitośœnie. Ponieważ Policja zwyczajnie by z czymśœ takim nie wydoliła (wiemy, jak jest) to na buspasie notorycznie spotykalibyśœmy piękne wozy typu Tico, Matiz i inne "wielkogabarytowe" badziewie z tablicami OPO, OKR itd.

Linie tramwajowe: Traktuję to jako żart, więc nie opatrzę go komentarzem...
 
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 09:39   

Ale ostatnio dośœć głośœno się zrobiło o bus pasach i myśœlę, że to jest do zrealizowania i nie pamiętam aby przed poprzednimi wyborami to odgrzewano :wink:

A co do tramwajów:
1. To też jest do zrealizowania, ale musi wygrać wybory ktośœ kto będzie się starał to zrobić (Miet: na kogo glosować? Wesoly )
2. Byłoby zarąbiśœcie, to moje marzenie, a ponoć kiedyśœ jeździły tramwaje, więc można by je przywrócić Wesoly
 
     
Taras 

Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 125
Skąd: Wrocław
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 15:39   

JD napisał/a:
2. Byłoby zarąbiśœcie, to moje marzenie, a ponoć kiedyśœ jeździły tramwaje, więc można by je przywrócić Wesoly

W Opolu tramwaje? O ile znam historię naszego miasta, to raczej nie. :wink:
 
     
miet 
Członek TPKM Opole


Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 3153
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 17:07   

Jeżeli chodzi o tramwaje to ja może to sprostuje, w Opolu były tramwaje ale konne. Dzisiaj nazwalibyśœmy to bryczką ale wtedy różne odmiany tramwajów występowały. Po dzisiejszej Krakowskiej ( kiedyśœ Bytomskiej) taki tramwaj jeździł. A to,że nie był spalinowy ani elektryczny to nie znaczy,że nie był tramwajem.
 
 
     
miet 
Członek TPKM Opole


Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 3153
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 17:09   

JD napisał/a:
Ale ostatnio dośœć głośœno się zrobiło o bus pasach i myśœlę, że to jest do zrealizowania i nie pamiętam aby przed poprzednimi wyborami to odgrzewano :wink:

A co do tramwajów:
1. To też jest do zrealizowania, ale musi wygrać wybory ktośœ kto będzie się starał to zrobić (Miet: na kogo glosować? Wesoly )
2. Byłoby zarąbiśœcie, to moje marzenie, a ponoć kiedyśœ jeździły tramwaje, więc można by je przywrócić Wesoly

@JD: na każdego byle nie na pana Z., który chce zmniejszyć i tak już ubogą pracę przewozową naszych autobusów( malejąca częstotliwośœć kursowania poszczególnych linii)
 
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 17:23   

Aha widzisz miet, źle Cie wtedy zrozumiałem :wink: ale to i tak fajnie Wesoly W sumie racja, byle nie on, ale słyszałem, że np. Pan Alojzy Drewniak ma pomysł na "elektryczne trolejbusy" w Opolu Wesoly
 
     
mack 

Dołączył: 29 Paź 2010
Posty: 388
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 09 Lis, 2010 18:22   

Może metro? Wesoly
 
 
     
HaCe 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 1574
Skąd: ZWM
Wysłany: Śro 10 Lis, 2010 22:45   

JD napisał/a:

Ale zapis, że w niedalekiej przyszłośœci mają powstać dwie linie tramwajowe...


Pan Z. uwielbia marnować publiczną kasę na głupstwa w postaci badań czy projektów architektoniczno-urbanistycznych, które nie mają racji bytu. Tak było z projektem przebudowy nadbrzeży Odry za 120tys. zł, zawierającym bzdury niemożliwe fizycznie do realizacji, czy 800tys. zł za projekt amfiteatru, który trafił prosto w śœmietnik. Dlatego tramwaje mnie szczególnie nie dziwią. Skoro można było zapłacić 120tys. za projekt, zakładający wyburzenie komuśœ restauracji w centrum miasta, to czemu by nie zapłacić za analizę zakładającą powstanie dwóch linii tramwajowych. Przecież już na pierwszy rzut oka widać że to jest niemożliwe do realizacji. Nawet gdyby jakimśœ cudem wcisnęli tramwaje (chociaż nie mam zielonego pojęcia jak by je mieli zmieśœcić, może poszerzyć mosty itp. :lol: ) to praktycznie zerowe perspektywy rozbudowy sieci. A budowa całej infrastruktury na raptem dwie linie to koszty niewspółmierne do celu. Ciekawe co z zajezdnią :lol: Zrobili by tory i trakcję, przez całą Luboszycką, czy wybudowali drugą zajezdnię na 10 pojazdów w centrum, na terenie którego nie ma.
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Pią 03 Cze, 2011 21:26   

http://www.strefabiznesu....kiej-59948.html

Koncepcja, która według mnie jest bardzo dobra. Będzie to wyglądało jak w dużym mieśœcie i co najlepsze, autobusy będą jeździły tym tunelem Wesoly Martwi mnie tylko co z przystankiem na placu Kazimierza w kierunku centrum.
 
     
mack 

Dołączył: 29 Paź 2010
Posty: 388
Skąd: Opole
Wysłany: Pią 03 Cze, 2011 22:12   

es.em napisał/a:
autobusy będą jeździły tym tunelem


MZK będzie jeździło NAD tunelem, bo tunel ma być chyba od strony Ronda w stronę Wrocławia czyli od centrum tunel będzie skręcał w prawo w ulicę Wrocławską (chyba, że PKS to co innego).

Poza tym przebudowa tego miejsca to bardzo i to bardzo odległa przyszłośœć.


DAN napisał/a:
Widzę przejśœcie podziemne dla pieszych, czyli cofamy się do metod projektowania z poprzedniej epoki. Przeraża mnie tylko ile to będzie kosztować. Widać Opole woli fajerwerki i wielkie budowle zamiast efektywnych rozwiązań organizacyjnych. Smutne.

To jest chyba jedyne rozsądne rozwiązanie. Piesi muszą być bezpieczni a przejśœcie nie ma tam racji bytu więc musi iśœć pod ziemie. Koszty wysokie muszą być aby służyło na wiele lat i poprawiło komunikację w mieśœcie.
 
 
     
DAN 

Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 697
Skąd: Opole
Wysłany: Pią 03 Cze, 2011 22:12   

Widzę przejśœcie podziemne dla pieszych, czyli cofamy się do metod projektowania z poprzedniej epoki. Przeraża mnie tylko ile to będzie kosztować. Widać Opole woli fajerwerki i wielkie budowle zamiast efektywnych rozwiązań organizacyjnych. Smutne.

Jest jednak pozytywna sprawa. Zrobiono konkurs i wybierani z kilku koncepcji. Dlaczego tego się nie stosuje przy opracowaniach dotyczących transportu publicznego?
 
     
HaCe 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 1574
Skąd: ZWM
Wysłany: Pią 03 Cze, 2011 23:33   

Ja tam wyraźnie widzę tunel od Nysy Łużyckiej do Niemodlińskiej. O ile faktycznie to skrzyżowanie usprawni ruch to będzie ok, gorzej jeśœli nie usprawni. Z tego co widzę, znika pas w prawo we wrocławską od strony centrum, którym dotychczas autobusy często wyprzedzały korek.
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Sob 04 Cze, 2011 09:54   

Mack, przyjrzyj się dokładnie, też mi się tak wydawało, ale głębiej to przestudiowałem i tunel będzie na linii Nysy Łużyckiej - Niemodlińska.
 
     
HaCe 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 1574
Skąd: ZWM
Wysłany: Sob 04 Cze, 2011 14:17   

Tunel na prawo-skręcie byłby lekko mówiąc bez sensu.
 
     
miet 
Członek TPKM Opole


Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 3153
Skąd: Opole
Wysłany: Pon 06 Cze, 2011 16:07   

Inwestycja zbyt droga i trudna w realizacji. To kolejna pokazówka PO czyli 1 wielki i kosztowny projekt zamiast kilku mniejszych. Jestem przeciwny temu rozwiązaniu bo jak zwykle przez takie projekty, zostaną zabrane pieniądze na Komunikację Miejską.
Po drugie to teren podmokły i przy rzece co spowoduje,że na drążenie tunelu to i 40 mln na początek nie wystarczy.
 
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Pon 06 Cze, 2011 22:20   

Faktycznie, otoczenie dwóch rzek to problem, ale jakbyśœ miet to inaczej rozwiązał? Samo, wielkie rondo?
 
     
miet 
Członek TPKM Opole


Dołączył: 14 Kwi 2010
Posty: 3153
Skąd: Opole
Wysłany: Wto 07 Cze, 2011 15:52   

Rondo na pewno nie bo tam nie ma tyle miejsca ale można pomyśœleć nad 2 lub 3 estakadami i skrzyżowaniami wielopoziomowymi ale ciężko z miejscem.
 
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Wto 07 Cze, 2011 17:37   

Ja poza rondem nie widzę innej możliwośœci, na estakady nie ma miejsca ani tym bardziej pieniędzy ;>
 
     
HaCe 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 16 Kwi 2010
Posty: 1574
Skąd: ZWM
Wysłany: Wto 07 Cze, 2011 17:58   

Ja bym zrobił tak jak mówi miet, bez żadnych fajerwerków w postaci estakad czy tuneli. Co z tego, że z Wrocławskiej ruch będzie wreszcie sprawnie szedł, jak i tak wszystko się zablokuje z powrotem na skrzyżowaniu Nysy Łużyckiej z Oleską i wyjdzie na jedno. Estakadę to już prędzej bym widział właśœnie z Nysy Łużyckiej w Monte Casino, co odblokowałoby Oleską z jej wąskim gardłem w postaci dworca Wschodniego.
 
     
Maciek 
Członek TPKM Opole



Wiek: 29
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 3060
Skąd: Opole/Warszawa
Wysłany: Pon 02 Kwi, 2012 20:55   

Cytat:
Pokażą przyszłośœć komunikacyjną Opola

We wtorek o godzinie 13 w opolskim ratuszu prezentacja opracowania firmy Inkom, która próbowała m.in. odpowiedzieć na pytanie, jaki wariant przeprawy przez Odrę jest najlepszy.


Na prezentację może przyjśœć każdy. Ci którzy się skuszą, będą mogli zobaczyć jak Inkom prognozuje przyszłośœć komunikacyjną miasta.

- Już widać jednak, że miasto potrzebuje nie jednej przeprawy przez Odrę, ale dwóch. Jedną z nich powinna być obwodnica południowa, drugą trasa przez wyspę Bolko lub Pasiekę - mówi prezydent Opola. - Jeśœli te połączenia drogowe nie powstaną, to za 10-15 lat czeka miasto paraliż komunikacyjny. To prognoza oparta na tym, że stale rośœnie liczba samochodów, a dodatkowy ruch będzie generować także stały rozwój miasta.

W najbliższej przyszłośœci miasto chce budować jedną przeprawę przez Odrę.

- Ale teraz czeka nas kolejny krok i zlecenie opracowania koncepcji wszystkich trzech planowanych tras, a także uzyskanie dla nich decyzji śœrodowiskowych - wyjaśœnia Zembaczyński. - Bez nich się nie obejdzie. Może się bowiem okazać, że dana trasa, choć potrzebna ze względów komunikacyjnych, nie jest możliwa do realizacji np. z powodu ochrony śœrodowiska naturalnego czy problemów technicznych. Dopiero gotowe koncepcje możemy pokazywać, porównywać i poddać ocenie mieszkańców. Tak jak zapowiadałem, w tej sprawie odbędą się konsultacje społeczne i to po nich podejmiemy ostateczną decyzję - zapowiada prezydent.


Dostałem smsa z ratuszowej subskrypcji, że cośœ takiego ma jutro mieć miejsce, a teraz widzę to na nto. Kolejna analiza opolskich problemów. Wiem nawet, że jeden z Forumowiczów się wybiera... :wink:
 
 
     
Maciek 
Członek TPKM Opole



Wiek: 29
Dołączył: 09 Gru 2010
Posty: 3060
Skąd: Opole/Warszawa
Wysłany: Śro 04 Kwi, 2012 12:53   

Cytat:
Za 15 lat przez Opole nikt nie przejedzie!

Jeśœli nie wybudujemy żadnych nowych dróg, to w 2026 r. ulice Opola się zatkają. Autem poruszać się będziemy z prędkośœcią 20 km na godz. Dlatego konieczna jest też budowa nowych przepraw przez Odrę - alarmują urzędnicy


Takie wnioski wynikają z analizy przygotowanej przez firmę Inkom, które zaprezentowano wczoraj w ratuszu. Inkom dokonał pomiarów na drogach Opola oraz przeprowadził symulacje, które pokazują, jak będzie wyglądała komunikacja w mieśœcie za 15 lat.

- Jeśœli nie wybudujemy żadnej nowej przeprawy przez Odrę ani nie zbudujemy obwodnicy południowej, za kilkanaśœcie lat przepustowośœć całej obwodnicy północnej, dróg łączących Zaodrze z centrum, a także głównych tras wjazdowych do miasta wyczerpie się - mówi Piotr Rybczyński, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Teraz przejazd przez miasto odbywa się ze śœrednią prędkośœcią 50 km na godz. Za kilkanaśœcie lat spadnie do 20 km na godz. - zauważa.

Co pomoże uniknąć paraliżu miasta? Inkom prezentuje kilka możliwośœci.

Wedle analityków najlepsze byłoby wybudowanie drogi śœrednicowej przez Pasiekę, trasy przez wyspę Bolko, wykonanie czteropasmowej obwodnicy południowej oraz poszerzenie o dwa pasy istniejącej obwodnicy północnej. Realizacja tego planu kosztowałaby jednak - bagatela - blisko 2,7 mld zł. Specjaliśœci nie ukrywają, że z tego względu ziszczenie się tego scenariusza w ciągu 15 lat jest bardzo mało prawdopodobne.

Dlatego przygotowali wariant okrojony. Przewiduje on rezygnację z pewnych inwestycji na obwodnicy. Pozostawia jednak trasy śœrednicową i bolkowską. Jego realizacja kosztowałaby około 2 mld zł.

- Analizy pokazują również, że każda złotówka zainwestowana w rozbudowę sieci dróg zwróci nam się co najmniej sześœciokrotnie - zauważa Arkadiusz Wiśœniewski, wiceprezydent Opola.

Inkom przygotował również opracowanie kilku wariantów przepraw przez Odrę. Pierwszy - trasa śœrednicowa przez Pasiekę wraz z budową węzła przy ul. Krapkowickiej - kosztowałby 55 mln zł. Drugi - trasa bolkowska, która łączyłaby drogę istniejącą na południu wyspy Bolko z ul. Marka z Imielnicy - miałby kosztować 28 mln zł. Trzeci - wykonanie cz궜ci obwodnicy południowej od ul. Krapkowickiej aż do ronda na ul. Strzeleckiej - oszacowano na 166 mln zł. Zaproponowano też połączenie wariantu pierwszego z drugim (za mniej więcej 80 mln zł) oraz pierwszego z trzecim (za prawie 218 mln zł).

W ratuszu podkreśœlają, że analizy Inkomu dowodzą również, że realizacja żadnego z wymienionych wariantów przeprawy przez Odrę nie odciąży obwodnicy oraz dróg na Zaodrzu. - To potwierdza potrzebę wykonania całośœci - stwierdza Wiśœniewski.

Argumenty te nie przekonują jednak Daniela Feldera z Towarzystwa Przyjaciół Komunikacji Miejskiej. - Nie ma tu ani słowa o transporcie zbiorowym. Tymczasem gdyby zainwestować w niego kilka procent tego, co miasto musiałoby wydać na realizację wizji Inkomu, pozwoliłoby to znacznie usprawnić ruch. Zwiększenie częstotliwośœci kursowania autobusów w szczycie komunikacyjnym oraz ich uprzywilejowanie tam, gdzie to możliwe, powinno przyczynić się do zachęcenia opolan do rezygnacji z jazdy własnym autem - przekonuje Felder.

Ekolodzy, którzy mocno protestowali przeciwko planom budowy tras bolkowskiej i śœrednicowej, wyników analizy nie chcą na razie komentować. Tłumaczą to koniecznośœcią bliższego zapoznania się z wynikami raportu. Te wkrótce mają być udostępnione na stronie internetowej opolskiego ratusza.



Gratulujemy naszemu Przedstawicielowi Wesoly
 
 
     
Szwed 

Dołączył: 26 Paź 2011
Posty: 1405
Skąd: Opole
Wysłany: Śro 04 Kwi, 2012 17:49   

Tego się można było spodziewać, analiza kupiona za ciężkie pieniądze nic nowego nie odkrywa. "Budujcie drogi, to korki znikną". Jak 40 lat temu na śœwiecie.
Na pocieszenie powiem, że w Krakowie nie jest lepiej. Miliony na "udrażnianie" dróg wylotowych z miasta są, a MPK tnie kursy, bo nie ma pieniędzy.

Jeśœli tylko mi się uda, to podpiszę inicjatywę STE Silesia dotyczącą zakazu budowy dróg na Pasiece i Bolko.
 
 
     
es.em 
Członek TPKM Opole



Dołączył: 09 Kwi 2010
Posty: 3171
Skąd: Półwieś
Wysłany: Śro 04 Kwi, 2012 21:21   

W wersji czytanej brzmi to o wiele bardziej interesująco niż na żywo :wink:
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
RSS
Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 11