Darmowe pitki? Tak, ale...
Maciej Lamm, Przedstawiciel TPKM Opole, 13 marca 2015

Radosna informacja obiega Opole - jeli pomys zostanie przegosowany przez Rad Miasta, ju niebawem wszyscy posiadacze samochodw bd mogli w pitki podrowa bezpatnie komunikacj miejsk. Brzmi wymienicie, w kocu okazuje si, e co mona dosta "bezpatnie", "za darmo"...

Pomys cieszy pasaerw, kierowcw, cieszy take wielu mionikw komunikacji miejskiej. Kady sposb na zmniejszenie liczby samochodw na naszych uliach, kade posunicie, czynice komunikacj miejsk bardziej atrakcyjn jest godne pochway. Zatrzymajmy si jednak na chwil i sprbujmy przyjrze si tej sprawie troch szerzej. Zwaszcza w fali entuzjazmu, jaka zapanowaa w mediach, nieco niezrcznie i niewygodnie jest mwi, e caa ta idea - poza oczywistymi zaletami - posiada swoje nie tyle sabe, co z pewnoci sabsze punkty. I to one budz do ycia wymowne sowo "ale"...

W miecie, w ktrym wskanik iloci samochodw na 1000 mieszkacw dawno przekroczy 800 pojazdw, odpowied na pytanie - "Jak wycign kierowcw z ich aut?" wydaje si by kluczowa dla odnalezienia remedium na problem zakorkowanych ulic i nieprzejezdnego centrum, szczeglnie w godzinach szczytu. Gdy spojrze na dokonania ostatnich kilku lat, w poprawie atrakcyjnoci zbiorkomu z pewnoci poczyniony zosta bardzo duy postp. Na kadym kroku spotka mona nowe autobusy (w latach 2011-2014 zakupiono 26 fabrycznie nowych pojazdw 12-metrowych, to bodaj najwikszy "zastrzyk" taborowy w historii MZK), autobus nocny to ju nie tylko weekendowy luksus, a przewonik przeszed istn metamorfoz wizerunkow, marketingow i mentaln. System informacji pasaerskiej odwanie wkroczy w XXI wiek, umundurowani kierowcy wyczuleni na pasaerw starszych czy rodzicw z wzkami chtnie obniaj podog autobusu, a dokadny czas przyjazdu sprawdza si na swoim telefonie. Na tym samym, przez ktry chwil pniej w kilka sekund zakupi mona bilet na przejazd. Lista imponujca! Zatem - co jeszcze naley zrobi? Jaki powinien by kolejny krok w odwanym i przemylanym "odkorkowywaniu" grodu nad Odr? Ratusz zdecydowa, e kierowcw sprbuje zachci motywami finansowymi - w pitek jedzisz "za free". Co do popularnoci tego pomysu nie mona mie zudze - spodoba si kademu. Czy jednak przed takim odwanym ruchem nie powinno pj polepszenie oferty przewozowej? Mwic prociej - czy autobusy nie powinny jedzi czciej i dociera w wiksz ilo miejsc?

W niedawnych badaniach jakoci komunikacji miejskiej wielu pasaerw skaryo si w ankietach na "tok w podry". Utyskiwania na mizern czstotliwo kursowania autobusw i ich przepenienie obecne s na wielu internetowych forach. Czstotliwo kursowania i tok to dwa aspekty podry cile ze sob powizane. Zwikszenie czstotliwoci kursowania linii np. z 15 minut do 10 powoduje niemal automatycznie, e zatoczenie staje si mniejsze. Oczywicie, sztuk dobrego rozkadu jest okrelenie ktre linie czstszego pojawienia si autobusu na przystanku najbardziej potrzebuj. Lekk ulg dla pasaerw podrujcych lini 15 przynioso otwarcie w grudniu 2013 basenu "Wodna Nuta". Autobusy wieczorami zaczy pojawia si na przystankach co 20 minut, zamiast dotychczasowych 30. Niestety, bya to pierwsza znaczca poprawa dziennej oferty rozkadowej od roku... 2008, kiedy uruchomiono - na krtko - lini K. Bya to te niestety ostatnia pki co zmiana, ktra w realny sposb pokazaaby, e autobusy staj si konkurencj dla transportu indywidualnego w kontekcie oszczdnoci czasu. Do tego dochodzi swoista opieszao Miasta do zwikszania iloci autobusw wielkopojemnych, ktrych bardzo bolenie w Opolu brakuje. 24 ikarusy, ktre niegdy kursoway po ulicach Opola dzi zastpiono 11 przegubowymi MAN-ami i dwoma 15-metrowcami. Rok 2015 przyniesie zakup kolejnych trzech, jednak naley pamita, e najstarsze przegubowce maj ju ponad 20 lat i ich suba powoli dobiega koca... Mona wic stwierdzi swoisty paradoks - lekki, ale bardzo budujcy wzrost liczby przewoonych pasaerw, jaki odnotowuje MZK, moe zosta w dalszej perspektywie nieco zduszony, poprzez niezapewnienie wystarczajcej poday. Jednym sowem - zachcamy do skorzystania z naszych usug nowych odbiorcw, nie majc ju (zwaszcza w godzinach szczytu) wystarczajcych zdolnoci przewozowych - i to nie tylko w znaczeniu taborowym, a take stricte ofertowym! Do czego to doprowadzi?

Tempo ycia, w naszych czasach szalone, udowadnia, e walczc o pasaera trzeba pamita, e jest on dzi wygodny. I trudno mie o to do niego pretensje. Po prostu, nie bdzie czeka na autobus p godziny czy godzin. Bo nie. Potrzebujc co zaatwi w centrum, wsidzie w swj samochd (ktry zaparkuje na 15 minut za darmo), bo "socjalna" propozycja rozkadu go do siebie nie przekona. W kocu to nie cena biletw - co czsto zauwaane bardzo niska - jest dzi barier dla kogo, kto nie decyduje si na komunikacj, a inne czynniki - przede wszystkim wygoda. Jeli bowiem nasz kierowca zdecyduje si pozostawi samochd w garau i przejazd miejskim autobusem - wygodnym, klimatyzowanym, czystym okae si by przyjemnoci - by moe zyskamy szczliwego pasaera (i zapewne z takiego zaoenia wychodzi Ratusz). Co jednak, jeli temu samemu kierowcy uda si dosta do autobusu, ale warunki podry bd zblione do tych ze zdjcia powyej? Stracimy potencjalnego pasaera by moe na kolejne lata...


Powrt do strony gwnej